MENU
|
U bevindt zich | > | home | > | werkgroep beleid | > | verkiezingen 07 juni 2009 eisenprogramma Reizigersbond vzw | NL FR EN |
VERKIEZINGEN 07 JUNI 2009 EISENPROGRAMMA REIZIGERSBOND VZW A. VLAAMS NIVEAU Het Vlaamse beleid inzake openbaar vervoer (systematische dotatieverhoging, convenantenbeleid, aanbodsnormering…) werpt vruchten af. Het aantal reizigers verdubbelde tussen 2000 en 2008. Dit werd bereikt door een aantrekkelijk tariefbeleid alsook door de gestructureerde uitbreiding en de systematische kwaliteitsverbetering van het aanbod, namelijk: meer halteplaatsen, nieuwe lijnen, frequentieverhoging, amplitudevergroting en grotere capaciteit met lagevloertrams en –bussen. Het komt er bijgevolg op aan in de beleidsperiode 2009-2014 deze winst te consolideren en verder te zetten, ter vrijwaring van het leefmilieu, ter verbetering van de verkeersveiligheid, ter verbetering van de leefbaarheid in de dorpskernen en de steden en om elkeen het recht op verplaatsingsvrijheid in de praktijk te waarborgen. In de passende dotatieverhoging moet worden voorzien, zowel voor de exploitatie als voor de investeringen. De Reizigersbond vzw vraagt in het Vlaams regeerakkoord en in het nieuwe beheerscontract met De Lijn op te nemen:
B. BRUSSELS NIVEAU In Brussel wordt momenteel een beleid pro openbaar vervoer gevoerd. Desalniettemin moet er nog veel gebeuren om de toekomst van Brussel op het gebied van leefbaarheid veilig te stelen. Dit heeft ook met de gehele mobiliteit te maken, want het autoverkeer met bijbehorende parkeerproblematiek zorgt ervoor dat het niet altijd aangenaam wonen is in Brussel. Openbaar vervoer moet kwaliteit leveren. Een duidelijk hiërarchisch netwerk, met de spoorwegen, het Gewestelijk Expresnet (GEN), de metrolijnen, de tram- en buslijnen kan in hoogstaande kwaliteit resulteren. Hiervoor is een duidelijk zicht op langere termijn nodig en een volgehouden, systematische realisatie van de plannen. Het openbaar vervoer moet kwalitatief hoogstaand zijn, zowel qua infrastructuur, halte-inrichting als rollend materieel. De dienstverlening (aanbod: frequentie en amplitude) moet van die aard zijn dat het toereikend is om de reizigers op een aantrekkelijke manier te vervoeren op de meest gewenste momenten. Dit gehele aanbod moet op een duidelijke en attractieve manier gecommuniceerd worden, zodat de reizigers, ook in moeilijke omstandigheden (bv. omleidingen en werkzaamheden), de correcte informatie op de juiste plaats vlot kunnen terugvinden. Om het de reizigers zo eenvoudig en doorzichtig mogelijk te houden, is - over de grenzen van de diverse vervoerbedrijven - een duidelijke tariefintegratie gewenst, te realiseren via een hoofdstedelijk tariefverbond, Reizigersbond vzw, 17 februari 2009 |
|
Op- en afstap: toegankelijkheid in Brussel is zwak! |
|
Overstappen tussen trein, tram, bus, auto en fiets kan op veel plaatsen beter! |
|