U bevindt zich > home > Boeken & artikels NL   FR   EN

OV-publicaties

De Verkeersspecialist artikels

tietel

maand

jaar VSP
De tram is terug van weggeweest okt 2009 160
Montpellier: Een tramnet van ruim 100 km in 2020 nov 2009 161
Autostad Nice kiest resoluut voor tram dec 2009 162
Een tram op luchtbanden, straks ook in Vlaanderen? jan 2010 163
Vertrammen zonder visuele vervuiling mei 2010 167
Een bedrijfszekere, elektrische stadsbus mei 2010 167
Achterhaald voorstadssysteem wordt performant railnetwerk in Valencia okt 2010 170
Hoogwaardig busvervoer als alternatief voor tramlijnen? apr 2011 176
Naar een trendbreuk in het autogerichte Barcelona? mei 2011 177
Fijnmazig tramnet is ruggengraat van stadsvervoer in Dresden okt 2011 180
Recepten voor vlottere doorstroming van tram en bus mei 2012 186
Rijden er straks 'sprekende' bussen in Brussel? sep 2012 189
Idealiter hanterenMIVB, De Lijn en Tec dezelfde normen sep 2012 189
Samenwerking met wegbeheerders is essentieel okt 2012 190
Metro, tram en stadsregiotrein in dominante rol feb 2014 203
Omslag van autostad naar zachte verplaatsingsmodi maa 2014 204
Duurzame trams terug na af? mei 2014 206
Valenciennes: voorstedelijke tram op enkelspoor jun 2014 207
Reizigerswensen voor 146 nieuwe trams sep 2014 209
goedkoop aangelegd tramnet in beschermd stadscentrum van Besançon okt 2014 210
Regelmaat tram en bus apr 2018 245
Correcte reizigersaantallen zijn must voor efficiënt werkend vervoersbedrijf mei 2019 246
Vlottere doorstroming dankzij impliciete verkeerstechniek jun 2019 247
De vervoerregio's hebben nog veel werk voor de boeg feb 2019 253
Zeven maatregelen waarmee De Lijn trams en bussen stipter kan laten rijden jul 2020 268
Wegbeheerder staat mee in voor de stiptheid tram en bus jul 2020 268
Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik dec 2020 272
Oprijplaten maa 2021 274
Levendige stations 1 mei 2021 276
Levendige stations 2 mei 2021 276
Doorstroming jun 2021 277
Veiliger tramverkeer aan wegverkeerskruisingen feb 2022 283
Freiburg sep 2022 289
Basel1: gelijkgrondse tram verleidt ook automobilisten apr 2024 291
Basel2: snel met regiotram naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie apr 2924 291
Basel3: Tramnetwerk in Basel versus ondergronds in Antwerpen apr 2024 291
Straatsburg: 'herrezen' tram met Europees kwaliteislabel apr 2024 293
Grenoble: futuristische tram in historisch hart mei 2024 297
TEC: Ambitieuze taakstelling voor Waalse tram en bus mei 2024 299
Genève: Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer mei 2024 300
Genève: Léman Express: grensoverschrijdend stadregionaal spoornetwerk mei 2024 301
Bijsturing nodig na start fase 2 Hoppin begin 2024 jul 2024 202
Problemen na opstart van fase 2 Hoppin: Kinderziekten of systeemfouten? jul 2024 305

Ouderen in Vervoering

 

Iedereen geraakt graag op z’n bestemming, binnen een redelijke tijdspanne, tegen een betaalbare prijs, op de gewenste manier en met enig comfort. Ook voor ouderen zijn goede mobiliteitsmogelijkheden van cruciaal belang, zij het meestal met andere doelen dan de jongere generaties.

Mobiliteit is een van de grootste bezorgdheden van de 60-plussers; nog te vaak worden zij met struikelblokken geconfronteerd. Zo werd elke rit of abonnement van De Lijn recent betalend voor de 65-plussers. Mogelijk moeten ouderen met een beperkt budget daardoor snoeien in hun activiteiten en bezoeken. De publieke opinie stelt de rijgeschiktheid van de hele groep in vraag bij een paar auto-ongelukjes, met voorstellen voor rijtesten alleen voor de oudere leeftijdsgroep als gevolg. Voor informatie en tickets moeten we meer en meer online of aan automaten terecht en dat is nog lang niet voor alle ouderen een evidentie. Voetpaden en oversteekplaatsen nodigen ouderen met stapproblemen niet uit om de straat op te gaan. Zo zijn er nog heel wat voorbeelden.

 

Het hele document kan je hier lezen: http://www.vlaamse-ouderenraad.be/Publicaties/ouderenweek/OW2015.pdf (10 okt 2015)

Exclusief kijkboek over 90 jaar bus in België

 In 2014 was het negentig jaar geleden dat de eerste autobus op Belgische wegen verscheen. Het ging om een particulier initiatief. Een liberalisering van het openbaar vervoer avant la lettre.

 Charles Smits, een eminent kenner  van de Belgische buswereld, en journalist Herman Welter vonden dat deze verjaardag hét moment is voor een boek over de evolutie van de bus in België. Het  betreft uitsluitend bussen van particuliere bedrijven die aanvankelijk voor eigen rekening en later in opdracht van de NMBS, de NMVB, de MIVA, De Lijn en TEC op lijnen reden en rijden. 

Meer info via 90 JAAR Autobus in België (10 okt 2015)

VZW Rebo heeft de tramlijn 62 verkend van Haren tot Jette op vrijdag 25 mei 2015. Nadien hebben we het huis van René Magritte bezocht. Er is een begeleidend boekje dat je kan aanvragen via ons mailadres reizigersbond@telenet.be. (1 juni 2015)

Overzetveren in de Benelux. Een overzicht
Veren vullen het openbaar vervoer aan of vervangen het in bepaalde gebieden.194 blz. (formaat 16,5 x 12 cm), met ruim 70 foto's en een handige overzichtskaart, februari 2012, 10,00 euro plus 2,00 port. ISBN/EAN, 978-90-803523-0-8
Info bij Vereniging Vrienden van de Voetveren, Veulenkamp 2,  NL-3848 BG Harderwijk info@voetveren.nl www.voetveren.nl / Bestelling (België)

TRAM IN FRANSE STEDEN MODEL VOOR WENEN?
Harald A. Jahn schetst de herintrede van de tram in grotere en kleinere Franse steden, met veel oog voor de elegante inpassing van deze motor voor stadsvernieuwing. De auteur trekt lessen voor het verplaatsingsbeleid in de Oostenrijkse grootstad Wenen, van oudsher een tramstad, doorkruist door veel stadssnelwegen en metrolijnen. Ruim 400 prachtige foto's verluchten het meeslepend geschreven boek.

Harald  A. Jahn, Die Zukunft der Städte. Die französische Strassenbahn und die Wiedergeburt des urbanes Raumes. Wien, Phoibos, 2010, 232 blz., ca. 40,00 euro. ISBN 978-3-85161-039-0 (4 maart 2012)

ATLAS DU TRAMWAY DANS LES VILLES FRANCAISES
Architect stedenbouwkundige François Laisney beschrijft de renaissance van de tram in de grotere Franse steden. De auteur is specialist in geschiedenis en vormgeving van de steden. Het prachtig geïllustreerde boek kadert de herintrede van de tram in het stedelijke en landelijke verplaatsingsbeleid sinds 1985 en in de stadsvernieuwing. Een uitmuntende achtergrondbeschrijving als aanvulling op de artikels van vzw Reizigersbond over het Franse tramsuccesverhaal in het tijdschrift Verkeersspecialist. Aanbevolen lectuur.

Editions Recherches, 2011, 411 blz., 58,00 euro ISBN 978-2-86222-067-3 / www.editions-recherches.com (4 maart 2012)

'GENT OP HET SPOOR', EEN TREINREIS VAN HET VERLEDEN NAAR DE TOEKOMST'
Gent op het spoor. Stations maken de stad' is het eerste boek dat volledig gewijd is aan de geschiedeis van de spoorwegen en de stations in Gent. De auteurs nemen de lezer mee op een nostalgische treinreis langs de Gentse stations, die in de 19de en 20ste eeuw een dynamiserende invloed hadden op de ontwikkeling van de stad. Hoeveel Gentenaars en bezoekers herinneren zich nog dat op de plaats waar zich nu de bibliotheek bevindt, ooit het statige en sfeervolle Zuidstation stond? En dat er aan de Dampoort ooit twee stations waren?

Het boek besteedt veel aandacht aan het Sint-Pietersstation, een ontwerp van de Gentse architect Louis Cloquet. Het station werd in 1912 geopend en is sinds 1995 een beschermd monument. Gangmaker voor de bouw van het station was de Wereldtentoonstelling (1913).

Gent-Sint-Pieters is intussen het belangrijkste station van Vlaanderen, met 45.000 opstappers op een doorsnee weekdag. Het Project Gent-Sint-Pieters tovert het station en zijn omgeving om tot een eigentijds mobiliteitsknooppunt. Het inspireert tevens tot stedenbouwkundige vernieuwing, met nieuwe woningen, kantoren en pleinen.

Het boek 'Gent op het spoor' werd geschreven door zeven auteurs. Eindredactie: Herman Welter, spoorwegjournalist, en Christiane Van Rijckeghem, districtsdirecteur NMBS-Holding Noordwest. Uitgeverij Snoeck. 192 pagina's, 210 illustraties, ingebonden, 32,00 euro.

In de boekhandel. Info bij de NMBS-Holding, Flandria Palace, Koningin Maria-Hendrikaplein 2, 9000 Gent, tel. 09 241 23 00