MENU
|
U bevindt zich | > | home | > | Boeken & artikels | NL FR EN |
OV-publicaties |
|||||
De Verkeersspecialist artikels
|
|||||
Ouderen in Vervoering
Iedereen geraakt graag op z’n bestemming, binnen een redelijke tijdspanne, tegen een betaalbare prijs, op de gewenste manier en met enig comfort. Ook voor ouderen zijn goede mobiliteitsmogelijkheden van cruciaal belang, zij het meestal met andere doelen dan de jongere generaties. Mobiliteit is een van de grootste bezorgdheden van de 60-plussers; nog te vaak worden zij met struikelblokken geconfronteerd. Zo werd elke rit of abonnement van De Lijn recent betalend voor de 65-plussers. Mogelijk moeten ouderen met een beperkt budget daardoor snoeien in hun activiteiten en bezoeken. De publieke opinie stelt de rijgeschiktheid van de hele groep in vraag bij een paar auto-ongelukjes, met voorstellen voor rijtesten alleen voor de oudere leeftijdsgroep als gevolg. Voor informatie en tickets moeten we meer en meer online of aan automaten terecht en dat is nog lang niet voor alle ouderen een evidentie. Voetpaden en oversteekplaatsen nodigen ouderen met stapproblemen niet uit om de straat op te gaan. Zo zijn er nog heel wat voorbeelden.
|
|
||||
Het hele document kan je hier lezen: http://www.vlaamse-ouderenraad.be/Publicaties/ouderenweek/OW2015.pdf (10 okt 2015) |
|||||
Exclusief kijkboek over 90 jaar bus in België In 2014 was het negentig jaar geleden dat de eerste autobus op Belgische wegen verscheen. Het ging om een particulier initiatief. Een liberalisering van het openbaar vervoer avant la lettre.
Charles Smits, een eminent kenner van de Belgische buswereld, en journalist Herman Welter vonden dat deze verjaardag hét moment is voor een boek over de evolutie van de bus in België. Het betreft uitsluitend bussen van particuliere bedrijven die aanvankelijk voor eigen rekening en later in opdracht van de NMBS, de NMVB, de MIVA, De Lijn en TEC op lijnen reden en rijden. Meer info via 90 JAAR Autobus in België (10 okt 2015) |
|||||
|
|||||
Overzetveren
in de Benelux. Een overzicht Veren vullen het openbaar vervoer aan of vervangen het in bepaalde gebieden.194 blz. (formaat 16,5 x 12 cm), met ruim 70 foto's en een handige overzichtskaart, februari 2012, 10,00 euro plus 2,00 port. ISBN/EAN, 978-90-803523-0-8 Info bij Vereniging Vrienden van de Voetveren, Veulenkamp 2, NL-3848 BG Harderwijk info@voetveren.nl www.voetveren.nl / Bestelling (België) |
|||||
TRAM IN FRANSE STEDEN
MODEL VOOR WENEN? Harald A. Jahn, Die Zukunft der Städte. Die französische Strassenbahn und die Wiedergeburt des urbanes Raumes. Wien, Phoibos, 2010, 232 blz., ca. 40,00 euro. ISBN 978-3-85161-039-0 (4 maart 2012) ATLAS DU TRAMWAY DANS LES
VILLES FRANCAISES Editions Recherches, 2011, 411 blz., 58,00 euro ISBN 978-2-86222-067-3 / www.editions-recherches.com (4 maart 2012) 'GENT OP HET SPOOR', EEN
TREINREIS VAN HET VERLEDEN NAAR DE TOEKOMST' Het boek besteedt veel aandacht aan het Sint-Pietersstation, een ontwerp van de Gentse architect Louis Cloquet. Het station werd in 1912 geopend en is sinds 1995 een beschermd monument. Gangmaker voor de bouw van het station was de Wereldtentoonstelling (1913). Gent-Sint-Pieters is intussen het belangrijkste station van Vlaanderen, met 45.000 opstappers op een doorsnee weekdag. Het Project Gent-Sint-Pieters tovert het station en zijn omgeving om tot een eigentijds mobiliteitsknooppunt. Het inspireert tevens tot stedenbouwkundige vernieuwing, met nieuwe woningen, kantoren en pleinen. Het boek 'Gent op het spoor' werd geschreven door zeven auteurs. Eindredactie: Herman Welter, spoorwegjournalist, en Christiane Van Rijckeghem, districtsdirecteur NMBS-Holding Noordwest. Uitgeverij Snoeck. 192 pagina's, 210 illustraties, ingebonden, 32,00 euro. In de boekhandel. Info bij de NMBS-Holding, Flandria Palace, Koningin Maria-Hendrikaplein 2, 9000 Gent, tel. 09 241 23 00 |