De Vlaamse Reizigersbond (REBO) vzw komt op voor
uitstekend toegankelijke treinen, trams, bussen, stations en haltes. Dit
is voor iedereen een goede zaak, ook voor reizigers zonder handicap. Dag
in dag uit is REBO vzw hiervoor in de weer.
-
Bij de Spoorwegen (NMBS)
- De Werkgroep Toegankelijkheid van REBO
pleit voor een soepele regeling om begeleiding voor
reizigers met een handicap te reserveren in de stations
- Op de onbemenste stopplaatsen is een
alarm- en informatiezuil ("praatpaal") wenselijk, zoals
aanwezig op vele onbewaakte stopplaatsen in Duitsland
-.Het vernieuwde station Gent-Dampoort werd doorgelicht.
Verschillende tekortkomingen werden aangeduid
-
De Lijn Bij De Lijn gaf REBO advies over de geplande
auditieve- en visuele halte-aankondiging op de autobussen. REBO nam
actief deel aan een testrit te Mechelen. Voor het automatisch aankondigen van de haltes op de Gentse trams
wordt gevraagd om altijd de standaardtaal te gebruiken, tijdens de
Gentse Feesten mag dit aangevuld - maar niet vervangen - door het
lokale dialect. Op sommige bussen in Antwerpen valt de haltebel niet
te horen, ook dit wordt aangeklaagd. De lopende herinrichting van de Gentse centrumpleinen (omgeving
Korenmarkt) is op zich een prima zaak. Het verdwijnen van de
centrale halteplaats op de Korenmarkt en de verspreiding van de
haltes van de drukke tramlijn 1 in diverse straten is geen goede
zaak. REBO diende een gestoffeerd bezwaarschrift in, met het oog op
een betere herinrichting. Ook de plannen voor herinrichting van de
Elisabethlaan en Kortrijksesteenweg (route tramlijn tussen
Sint-Pietersstation en kleine stadsring) werden grondig bekeken. In
brieven aan het stadsbestuur en in een bezwaarschrift wordt o.a. een
beveiligde voetgangersoversteek aan de halte Van Nassaustraat bepleit. Bij het provinciebestuur Oost-Vlaanderen werd de
ondermaatse toegankelijkheid van de heringerichte bushalten
"Heernisplein" en "Banierstraat" op de
Dendermondsesteenweg te Gent aangeklaagd. In de Raad van Advies Oost-Vlaanderen kaart de
afgevaardigde van "Senioren en Verkeer" thema's aan die REBO
aanbrengt, zoals het knielen van autobussen aan de halteplaatsen, het
aanpassen van trottoirs op halteplaatsen, enz.
-
MIVB
Bij het Brusselse vervoerbedrijf MIVB bepleitte REBO
vlotte toegankelijkheid ter hoogte van de geplande toegangspoortjes tot
de (pre)metro, in het bijzonder voor rolstoelers en blinden. REBO vraagt
ook dat de contactloze MOBIB-kaart kosteloos aan alle houders van een
65+ pas wordt bezorgd, zodat de (pre)metro voor deze reizigers kosteloos
toegankelijk blijft, ook na het in gebruik nemen van de
toegangspoortjes. (Bij "beleidswerkgroep" ?) Aan de politieke partijen bezorgde REBO eind februari 2009 een
uitgebreide eisenbundel. Het behoud van het huidige aanbodsniveau van De
Lijn is een minimum. Ook pleit REBO voor het toepassen van een speciale
"Kasselse" boordsteen om de afstand tussen busvloer en
trottoir zo klein mogelijk te houden.
Gent, 9 maart 2009
Firmin CRIEL
voorzitter Werkgroep Toegankelijkheid
|